Belasting
Blog
Entrpnr Dutch Carribbean
Intern
MKB
Ondernemen
Persbericht
Software
ZZP
Marketing Director
Voor veel, vooral kleinere ondernemers, is de prijs van de boekhouding een doorslaggevende factor bij het selecteren van een oplossing. Dat is begrijpelijk, maar vaak wordt door ondernemers voorbijgegaan aan de cruciale vraag: wat krijg je voor je keuze?
Je kunt als ondernemer namelijk besluiten om je boekhouding zelf te doen met een boekhoudpakket of je kunt er voor kiezen je boekhouding uit te besteden aan een boekhouder. Aan beide keuzes zitten voor- en nadelen. En hangt een ander prijskaartje. Als je alleen naar de prijs kijkt, ben je appels met peren aan het vergelijken. In eerdere blogs bespraken we de optie om je boekhouding zelf te doen of uit te besteden. In deze blog gaan we in op de kosten van de optie om je boekhouding zelf te doen.
Het zelf doen van je boekhouding met een boekhoudpakket is vooral voordelig als je de nodige tijd hebt om je financiële gegevens regelmatig bij te werken en als je bedrijfsactiviteiten niet al te complex zijn.
De kosten van een boekhoudpakket kunnen sterk variëren op basis van verschillende factoren, zoals het specifieke pakket dat je kiest, het niveau van functionaliteit, het aantal gebruikers en eventuele extra diensten die worden aangeboden. Gemiddeld genomen liggen de kosten voor een boekhoudpakket echter vaak tussen de €10 en €100 per maand voor kleinere bedrijven. Hier zijn enkele richtlijnen:
Voor eenvoudige boekhoudbehoeften van kleine bedrijven kunnen basispakketten vaak beginnen bij ongeveer €10 tot €30 per maand. Deze pakketten bieden meestal functies voor het bijhouden van inkomsten en uitgaven, het genereren van facturen en basisrapportage.
Heb je iets meer complexe boekhoudkundige behoeften en mogelijk meerdere gebruikers, dan kunnen standaardpakketten variëren van €30 tot €70 per maand. Deze pakketten bieden vaak uitgebreidere functies, zoals meerdere gebruikersaccounts, belastingberekeningen en meer gedetailleerde rapportage.
Voor grotere bedrijven met complexere boekhoudkundige eisen, zoals voorraadbeheer, projectmanagementintegratie en uitgebreide financiële analyse, kunnen geavanceerde pakketten €70 tot €100 of meer per maand kosten.
Houd er rekening mee dat sommige boekhoudpakketten mogelijk ook extra kosten in rekening kunnen brengen voor specifieke functies, gebruikerslicenties, ondersteuning, training of upgrades. Daarom is het belangrijk om de prijzen en functies van verschillende pakketten goed te vergelijken voordat je een keuze maakt.
Het is echter belangrijk om realistisch te zijn over je boekhoudkundige vaardigheden en te overwegen of het uitbesteden van je boekhouding misschien een betere optie is als je te maken hebt met complexere financiële situaties.
Wil jij weten wat voor jouw bedrijf de beste keuze is? Doe hier de test.
ENTRPNR. DE BOEKHOUDER VOOR JOU.
Als je onderstaand contactformulier invult, neemt een van onze boekhoudspecialisten zo snel mogelijk contact met je op. Samen bekijken we dan hoe wij je kunnen helpen je boekhouding zo efficiënt mogelijk te verzorgen.