Appels en peren in de boekhouding (1): zelf doen

Belasting

Blog

Entrpnr Dutch Carribbean

Intern

MKB

Ondernemen

Persbericht

Software

ZZP

Geschreven door:
Annelore-van-der-lint

Annelore van de Lint

Marketing Director

Voor veel, vooral kleinere ondernemers, is de prijs van de boekhouding een doorslaggevende factor bij het selecteren van een oplossing. Dat is begrijpelijk, maar vaak wordt door ondernemers voorbijgegaan aan de cruciale vraag: wat krijg je voor je keuze?

Je kunt als ondernemer namelijk besluiten om je boekhouding zelf te doen met een boekhoudpakket of je kunt er voor kiezen je boekhouding uit te besteden aan een boekhouder. Aan beide keuzes zitten voor- en nadelen. En hangt een ander prijskaartje. Als je alleen naar de prijs kijkt, ben je appels met peren aan het vergelijken. Daarom hieronder en in de volgende blogs een overzicht van de verschillen en de voor- en nadelen van je keuze.

Kun  je niet kiezen? Doe hier de test.

Zelf doen met een boekhoudpakket

Een boekhoudpakket is software die is ontworpen om financiële transacties vast te leggen, te categoriseren en te verwerken. Een boekhoudpakket maakt gebruik van geautomatiseerde processen om gegevens in te voeren, te verwerken en te genereren, en berekent jouw belastingen. Het minimaliseert handmatige invoer en berekeningen, waardoor de kans op fouten wordt verminderd.

Een boekhoudpakket kan tijd besparen bij routinetaken en kan kosteneffectief zijn voor kleinere bedrijven die geen uitgebreide boekhoudkundige behoeften hebben. De initiële kosten zijn meestal lager dan het uitbesteden van de boekhouding aan een boekhoudkantoor. Maar let op; het zelf doen van je boekhouding – zelfs met een boekhoudpakket – is minder makkelijker dan het lijkt (of softwareleveranciers je laten geloven).

Boekhouden kost tijd

Hoewel boekhoudsoftware de meeste taken automatiseert, kan het nog steeds veel tijd vergen om je financiële gegevens regelmatig bij te werken, te categoriseren en te analyseren. Dit kan ten koste gaan van de tijd die je anders had kunnen besteden aan productontwikkeling, klantenservice en verkoop. Dit kan de algehele groei en prestaties van je bedrijf beïnvloeden.

Boekhouding is complex

Boekhouding is een complex vakgebied met specifieke regels en voorschriften. Als je niet goed op de hoogte bent van boekhoudkundige principes, kunnen er fouten optreden in de financiële gegevens die jij zelf moet invoeren in je boekhoudpakket. En ondanks automatisering kunnen er nog steeds fouten optreden bij gegevensinvoer, categorisatie en berekeningen. Deze fouten kunnen ernstige gevolgen hebben voor je financiële overzichten en belastingaangiften.

Zeker naarmate jouw bedrijf groeit, kunnen je boekhoudkundige behoeften complexer worden. Boekhoudsoftware kan mogelijk niet alle vereiste functies bieden om met deze groei om te gaan, waardoor je mogelijk moet overschakelen naar geavanceerdere en duurdere software of alsnog professionele hulp moet inschakelen.

Gemist advies

Een professionele boekhouder heeft diepgaande kennis van financiën en kan waardevol advies bieden over belastingstrategieën, financiële planning en bedrijfsanalyse. Het zelf doen van je boekhouding kan leiden tot het missen van dergelijk advies dat je bedrijf kan helpen groeien en efficiënter kan maken.

Je boekhouding zelf doen met een boekhoudpakket lijkt aanvankelijk misschien goedkoper, maar vergis je niet: het ontbreken van menselijke expertise, controle en strategisch advies dat een boekhouder kan bieden, uiteindelijk mogelijk hogere kosten met zich mee kan brengen als fouten niet op tijd worden opgemerkt of als er geen optimalisatie van financiële strategieën plaatsvindt. Neem daarom altijd zowel de kosten als de waarde in overweging bij het nemen van een beslissing tussen zelf doen en uitbesteden.

Wil jij weten wat voor jouw onderneming de beste keuze is? Doe dan hier de test.

Andere artikelen

De 5 grootste valkuilen bij het zelf doen van je boekhouding

Een eerlijke kijk op veelvoorkomende fouten – en hoe jij ze kunt voorkomen Als ondernemer wil je grip houden op […]

Meer lezen

boekhouding zelf doen valkuilen

Checklists voor je administratie

Wat moet je wanneer aanleveren? Of je je administratie nu zelf doet of (deels) hebt uitbesteed, een goede voorbereiding bespaart […]

Meer lezen

administratie checklist

Holding en werkmaatschappij:

  Wat is het verschil en hoe pak je het slim aan? Als je net een bedrijf start of klaar […]

Meer lezen

Boekhouding notaris Inleiding tot de geruisloze inbreng: wat, waarom en hoe?

Duurzaam ondernemen

Tips voor het implementeren van duurzame bedrijfspraktijken die zowel winstgevend als milieuvriendelijk zijn  In de moderne zakenwereld wordt duurzaamheid steeds […]

Meer lezen

blog duurzaam ondernemen

Groeien als ondernemer

Hoe je de uitdagingen van een groeiende bedrijf aangaat Wanneer je onderneming groeit, kom je voor nieuwe, vaak grotere, uitdagingen […]

Meer lezen

groeien als ondernemer

Internationale uitbreiding van je bedrijf

In deze blog bespreken we belangrijke aspecten van internationale uitbreiding van je bedrijf en hoe je fiscaal optimaal te werk kunt gaan.

Meer lezen

Internationaal uitbreiden
Ga naar boven