fbpx

De wet verbetering Poortwachter: samen ziekteverzuim vermijden

Kate Hoelas

DELEN

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Ziek zijn is voor niemand leuk. Niet voor je werknemer maar ook niet voor jou als ondernemer. De Wet verbetering poortwachter probeert door de samenwerking tussen werkgever en werknemer te bevorderen, langdurig verzuim door ziekte te voorkomen. De Wet verbetering Poortwachter schrijft voor dat beide partijen samen met de arbodienst of bedrijfsarts hun best doen om de zieke werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. In deze blog vertelt Kate Dinée -Hoelas, onze HR-expert op het Entrpnr kantoor in Zeewolde, waar je als ondernemer dan mee te maken krijgt.

In de vorige blog kon je al lezen dat je als ondernemer met personeel, wettelijk verplicht bent om een basiscontract arbodienstverlening af te sluiten met een arbodienstverlener. Dit door de Arbowet verplichte basiscontract dient onder andere ter ondersteuning bij verzuimbegeleiding, arbeidsomstandigheden en re- integratiebegeleiding.

De Wet Verbetering Poortwachter (WVP) speelt bij het voorkomen van langdurig ziekteverzuim een belangrijke rol. Deze wet, meestal bewaakt door de arbodienst, is specifiek ingesteld om het aantal werknemers dat langdurige ziek is terug te dringen.

Hoe korter, hoe beter!

Het uitgangspunt hierbij is dat er snel en effectief ingegrepen wordt om het verzuim zo kort mogelijk te houden Zowel werkgever als werknemer hebben een aantal verplichtingen waar ze zich aan moeten houden. Als de Arbodienst van mening is dat de WVP niet is nageleefd, dan kan het UWV bij de beoordeling van de aanvraag WIA deze afwijzen en jou als werkgever een loonsanctie opleggen. Dit houdt in dat je dan voor een door het UWV bepaalde periode het loon door zult moeten betalen.  

Als jou werknemer langer dan zes weken ziek is of dreigt te zijn, is het dus verstandig om contact op te nemen met een bedrijfsarts en gezamenlijk een plan van aanpak op te stellen. Zo voorkom je dat de Arbodienst later kan oordelen dat je in gebreken blijft. En bedenk ook dat je voor de meldingen bij het UWV een account nodig hebt om in te loggen op het werkgeversportaal. Dat kan alleen met eHerkenning en dat dien je aan te vragen bij een erkende zogenaamde middelenleverancier op aanvraag eHerkenning. Vraag dit tijdig aan want het kan enkele weken duren voordat je de eHerkenning in huis hebt.

Wil je meer weten over hoe Entrpnr ondernemers als jij kan helpen bij HR-zaken of bijvoorbeeld de salarisadministratie? Houd dan onze blogs in de gaten of neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder

Meer berichten

Personeelsdossier

Het aanleggen van een personeelsdossier

Fijn! Je hebt de geschikte kandidaat aangenomen. Gefeliciteerd. Maar daarmee begint het pas. Als werkgever ben je wettelijk verplicht een personeelsdossier op

BLOG Factorinck

Loop geen betalingen mis

Voorkom verjaring van een vordering Gastblog van Mark van Dijk, Managing Partner bij Factorinck Veel zelfstandig ondernemers beheren hun eigen financiën. Maar

Je kent ons van

De afgelopen tijd waren we onder andere te lezen in

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

We sturen geen spam dat beloven we.

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar! Tel: 088 374 9249

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar!
Tel: 088 374 9249

Niet zomaar een online boekhouder voor het MKB. Boekhoudkantoor met kantoren in Zeewolde en Rotterdam

Entrpnr Group B.V ©

Entrpnr Offices

Correspondence

Snel naar

Contact

Wat goed dat je een BTW alert wilt ontvangen. Nooit meer te laat met je belastingaangifte  en bovendien krijg je gratis tips!