Contactopnemen

Onze specialisten staan voor je klaar.

Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 22:00

Weg met het onderbuikgevoel: gebruik je data.

Annelore van der Lint

DELEN

Facebook
Twitter
LinkedIn

Als een belangrijke trend voor het nieuwe jaar noemden we in een eerdere blog de door het noodgedwongen thuiswerken, sterk toegenomen digitalisering. Een trend die hierop aansluit, is dat steeds meer ondernemers gebruik maken van alle gegevens die door deze steeds verder gaande digitalisering wordt vergaard. In deze blog gaan we verder in op de kansen die verborgen liggen in de gegevens die jij als ondernemer allemaal verzameld.

Via de website, klantcontacten, verkoop en social media verzamelt iedere ondernemer data. Al deze gegevens bieden jouw onderneming op vele manieren kansen om bijvoorbeeld beter in te spelen op de behoefte van je klanten, om je product of dienst te verbeteren, bedrijfsprocessen te optimaliseren of om aan te sluiten bij nieuwe trends of maatschappelijke ontwikkelingen.

Data analytics

Het zijn vooral grotere ondernemingen die gebruikmaken van data analytics. Kleinere ondernemingen hebben een beperktere hoeveelheid data tot hun beschikking en vaak niet de middelen of kennis om deze gegevens daadwerkelijk nuttig te gebruiken. Toch bieden al die data iedere ondernemer, groot of klein, mooie kansen. Een paar voorbeelden.

Leer je klant kennen en begrijpen

In de gehele sales cyclus kun je gegevens over de klant en het gedrag van die klant verzamelen. Als je deze gegevens opslaat en analyseert, kun je het salesproces verbeteren. Houd bijvoorbeeld goed bij waar je klanten vandaan komen; virtueel of fysiek, dit is dus kennelijk een plek om wat extra aandacht op jouw onderneming te vestigen. Gebruik gegevens om klantenprofielen te maken; zijn het mannen, vrouwen, jong, oud? Wie genereert de meeste omzet? Waar reageren zij op? Allemaal informatie om je marketing- en verkoopinspanningen te verbeteren.

Je kunt data ook direct gebruiken, bijvoorbeeld als jouw klant online aan het shoppen is. Op basis van het gedrag (welke zoektermen gebruikt de bezoeker, welke producten worden aangeklikt en zitten er uiteindelijk in het virtuele mandje) kun je suggesties doen en je klant verleiden om meer te kopen.

Optimaliseer je website

Een website levert helemaal een schat aan informatie. Bezoekersaantallen, inzicht in pagina’s die veel of minder worden bezocht, het klik- en scrollgedrag van je bezoekers: allemaal onmisbare input om je website beter en winstgevender te laten werken. Ook hier weer belangrijk: hoe komen klanten op jouw website terecht? Hiervoor kun je bijvoorbeeld Google Analytics gebruiken. Je moet er even induiken, maar met deze gratis tool kun je naast de prestaties van je website meten, ook bekijken welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken om uiteindelijk op jouw website terecht te komen. Jij kunt deze input dan weer gebruiken om je online advertenties aan te laten sluiten.

Bespaar op (bedrijfs)kosten

Door data te analyseren krijg je snel inzicht in welke zaken samenhangen met kosten. Misschien is je personeel een grotere kostenpost dan je dacht, omdat de analyse ook oproepkrachten meeneemt, terwijl je daar zelf geen rekening mee hield. Of blijkt het brandstofverbruik van het wagenpark toch wel erg hoog. Dat hoef je allemaal niet zelf te doen. Er zijn verschillende systemen op de markt waarin verschillende databronnen samenkomen en die de analyses in overzichtelijke dashboards aan jou presenteren.  Een mooi voorbeeld is het dashboard van Comandi dat financiële en operationele data combineert zodat je precies weet hoe je onderneming er voor staat en actief kunt bijsturen op basis van real-time bedrijfsdata.

Let op de AVG

Nog een laatste waarschuwing voordat je aan de gang gaat met de gegevens die je verzamelt: let op met persoonsgegevens . In Nederland worden persoonsgegevens (streng!) beschermd door de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Meer hierover kon je al lezen in onze vorige blog.

Mocht je een keer willen sparren over de kansen die jouw data bieden, dan staan de experts van Entrpnr altijd voor je klaar.

Meer berichten

Offerte aanvragen

CONTACT MET ENTRPNR? WIJ ZITTEN VOOR JE KLAAR: 085 0646 800

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar!
Tel: 085 0646 800

Niet zomaar een boekhouder…

Entrpnr Group B.V ©

Correspondence

Entrpnr Offices

Boekhouding

Entrpnr richt de administratie compleet in en beheert deze voor je. Alles van a tot z geregeld.

Factoring

Liquiditeit is de belangrijkste voorwaarde voor de groei van jouw onderneming.

Marketing

Wil je jouw merk versterken? Gevonden worden? Meer leads genereren?

Legal

De juristen van Entrpnr Legal nemen al je juridische zorgen uit handen, leveren praktisch advies,

Asian markets

We kijken verder dan de Nederlandse markt. Entrpnr Asian Markets helpt je daarbij

Tarieven

Duidelijke maandtarieven voor onze dienstverlening

Onze specialisten staan voor je klaar op werkdagen van 09:00 tot 22:00

Stuur een chat

VideoCall inplannen

Stuur een Email

Gratis advies?
Neem nu contact op

Offerte aanvragen