Wat je zelf kunt doen om je debiteurenrisico te beperken

Ellie

DELEN

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Je levert al jarenlang aan dezelfde klant en dit loopt zeer voorspoedig. Maar dan komt er een moment waarop jouw trouwe klant opeens de rekening niet meer kan betalen. Weg omzet, weg geld. Dit risico noemen we debiteurenrisico. Helaas krijgen heel veel ondernemingen hier ooit een keer mee te maken. Maar hoewel dit risico nooit helemaal af te dekken is, zijn er wel manieren om de schade te beperken.

Het leveren van goederen of diensten op factuur is in feite niets anders dan het verstrekken van een lening. Als je een lening verstrekt, wil je ook weten aan wie je dat doet en of deze partij die kan betalen. En heb je wel eens bedacht dat een vooruitbetaling aan een leverancier exact hetzelfde is? Dan verstrek jij een lening waarvan je verwacht dat je er iets voor terugkrijgt.

Net als met alle andere (bedrijfs-) risico’s is het managen van het debiteurenrisico iets dat je continu moet doen. Om schade zo veel mogelijk te beperken, is het verstandig om jezelf bij elke levering (en eigenlijk ook iedere aankoop) de volgende vragen te stellen:

  • Identificatie: welke risico’s loop ik?
  • Evaluatie: wat is de mogelijke schade van de risico’s?
  • Afdekken: tegen welke risico’s wil en kan ik me beschermen?

Debiteurenrisico  beperken

Naast bovenstaande inventarisatie en afwegingen, kun je nog meer doen om te voorkomen dat een wanbetaling te veel ten koste van jouw bedrijfsvoering gaat. Dit zijn een aantal voorbeelden van zaken die je zelf kunt doen.

  • Door periodieke kredietchecks uit te voeren, kun je bekijken of jouw tegenpartij kredietwaardig wordt geacht door gespecialiseerde bureaus. Natuurlijk is dit absoluut geen garantie dat je klant betaalt, maar het is in ieder geval een goede indicatie.
  • Zorg voor een goede klantenspreiding. Hoe groter jouw actieve klantenbestand, hoe meer je eventuele financiële pijn kunt verdelen.
  • Zorg voor voldoende financiële buffer om een eventuele tegenvaller op te vangen.
  • Onderhandel goede leverings- en betalingsvoorwaarden uit. Laat je bijvoorbeeld als zzp’er wekelijks betalen in plaats van maandelijks. Vooraf betaling is uiteraard nog beter, maar je kunt niet alles hebben.
  • Bepaal een maximaal uitstaand bedrag en betalingstermijn per klant en volg dit ook actief op.
  • En misschien wel het allerbelangrijkste, gebruik je verstand. Wees op je hoede als je klant opeens hogere prijzen accepteert of opeens grotere bestellingen doet. Want als iets te mooi lijkt…

Debiteurenbeheer uitbesteden

Het is niet voor iedere zzp’er of onderneming mogelijk om debiteuren te spreiden of een financiële buffer op te bouwen. En veel ondernemers hebben naast hun drukke werkzaamheden te weinig tijd over om aan actief debiteurenbeheer te doen.

Een zeer interessante oplossing is dan factoring. Je verkoopt de factuur tegen een fee aan de factormaatschappij. In dit geval leg je het risico van non-betaling bij de factormaatschappij neer. Zij nemen tevens het debiteurenbeheer over, zodat je klanten niet meer na hoeft te bellen over onbetaalde facturen. Daarnaast krijg jij je geld van de factormaatschappij al een aantal dagen na het indienen. In veel gevallen dus veel eerder dan van de klant, zodat je ook nog een financiële buffer kunt opbouwen. Als wij jij kunnen helpen bij het kaart brengen van je debiteurenrisico, neem dan contact met ons op. En hier kun je meer lezen over factoring

Meer berichten

Bekend van

CONTACT MET ENTRPNR? WIJ ZITTEN VOOR JE KLAAR: 088 374 9249

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar!
Tel: 088 374 9249

Nier zomaar een boekhouder…

Entrpnr Group B.V ©

Entrpnr Offices

Correspondence