Update mei 2022*
Bijna alle ondernemers en zzp’ers moeten omzetbelasting betalen. Wanneer je dat doet en hoe het precies zit, lees je in dit overzicht.
Wat is de omzetbelasting?
In Nederland betalen consumenten en bedrijven belasting over aangeschafte goederen en diensten, de zogenaamde Belasting Toegevoegde Waarde (btw). Hoeveel btw er betaald moet worden, hangt af van het product of de dienst. Over eerste levensbehoeften als voedsel betalen we minder dan voor luxeproducten als een telefoon of televisie.
Tarieven en vrijstellingen
De meest gangbare percentages in Nederland zijn 21% voor non-foodproducten en 9% voor levensmiddelen en bepaalde diensten. Er zijn ook branches en bedrijfsactiviteiten die zijn vrijgesteld van btw zoals kinderopvang, onderwijs en sportorganisaties. Op de site van de Belastingdienst vind je een volledig overzicht van de tarieven en vrijstellingen.
Betalen of terugkrijgen
De belasting (btw) die de consument aan een ondernemer betaalt, moet de ondernemer aan het einde van een bepaalde periode weer terugbetalen aan de Belastingdienst. Dit is de zogenaamde omzetbelasting ofwel de btw aangifte. De btw die ondernemers zelf hebben betaald aan bijvoorbeeld hun leveranciers, kunnen zij terugvragen.
Wanneer doe je omzetaangifte?
De meeste ondernemers moeten ieder kwartaal de aangifte omzetbelasting doen. Alleen als je minder dan € 1.883 aan btw per jaar betaalt, mag je de aangifte per jaar doen. Wanneer je meer dan € 15.000 per kwartaal betaalt, moet je per maand aangifte doen.
De tijdvakken voor omzetaangifte
De meeste ondernemers doen dus vier keer per jaar aangifte. Na ieder tijdvak heb je één maand de tijd om je omzetbelasting door te geven.
- Over de periode 1 jan. t/m 31 maart – uiterste datum aangifte is 30 april.
- Over de periode 1 april t/m 30 juni – uiterste datum aangifte is 31 juli.
- Over de periode 1 juli t/m 30 sept. – uiterste datum aangifte is 31 oktober.
- Over de periode 1 oktober t/m 31 dec. – uiterste datum is 31 januari.
Wat heeft je boekhouder nodig voor de omzetaangifte?
Als klant bij Entrpnr verzorgen wij de omzetaangifte voor jou. Hiervoor hebben we wel een aantal documenten van jou nodig. Aan het einde van de vier tijdvakken hebben wij in ieder geval alle in- en verkoopfacturen nodig en (indien van toepassing) alle MT940 bankbestanden. Houd voor het precieze overzicht je mailbox in de gaten: jouw boekhouder neemt vanzelf contact met je op.
Hier kun je verder lezen over hoe het zit met de inkomstenbelasting voor ondernemers en met de jaarcijfers. Als je nog geen klant bent bij ons of als je als klant advies op maat wilt hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Klanten met specifieke vragen kunnen een ticket aanmaken via support@entrpnr.nl of rechtstreeks contact opnemen met onze afdeling support via 085 – 06 46 800.
* Let op: informatie in dit artikel kan verouderd zijn en niet alle informatie bevatten. Aan de inhoud kunnen verder geen rechten worden ontleend. Voor een up-to-date en compleet overzicht kun je onder andere terecht op de site van de Belastingdienst.