Wat betekenen de nieuwe maatregelen?

DELEN

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Gisterenavond heeft de regering een nieuw noodpakket aan maatregelen aangekondigd. Wij hebben uitgezocht wat deze maatregelen voor jou gaan betekenen en welke andere alternatieven er momenteel zijn. De volledige tekst vanuit de overheid kunt u hier vinden:

Van Arbeidstijdverkorting naar NOW

In onze nieuwsbrief van gisteren informeerden wij u al over de mogelijkheid van de arbeidstijdverkorting. De overheid heeft ingezien dat deze maatregel onvoldoende mogelijkheden bood voor ondernemers.

Daarom gaat deze vervangen worden door de NOW (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud). Een essentieel verschil is, dat dit geen WW maatregel is. Oftewel; Bij Arbeidstijdverkorting zitten uw mensen niet werkend thuis. Bij de NOW ontvangt u ook ondersteuning wanneer uw mensen wel doorwerken.

Dit stelt u als ondernemer ook in staat om te anticiperen op een verwachtte omzetdaling.

Wanneer u een omzetdaling verwacht van tenminste 20%, dan komt u in aanmerking voor deze regeling. U krijgt dan voor een periode van 3 maanden een tegemoetkoming in de loonkosten.

  • De regeling is als volgt opgebouwd:
    Wanneer 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom.
  • Wanneer 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom.
  • Wanneer 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.

Het UWV zal een voorschot verstrekken van 80% van de verwachte tegemoetkoming.

Achteraf zal worden vastgesteld wat de werkelijke daling in de omzet is geweest.

Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring vereist. Voor meer informatie omtrent deze noodwet kunt u terecht op de website van de belastingdienst:

U kunt ook telefonisch contact opnemen met Entrpnr via: 088 – 374 92 49

In onze nieuwsbrief van gisteren stonden we al even stil bij de mogelijkheden omtrent de BBZ. Ook hier is inmiddels meer duidelijkheid over.

De regering heeft voor zover het raamwerk van deze uitzonderlijke regeling aangegeven.
Er blijven alleen nog een hoop vragen over op dit moment.

Eerst maar even de positieve kant. Om te beginnen komt iedere ZZP’er in aanmerking voor een BBZ uitkering.

Dit betekent dat u recht heeft op een aanvulling van uw inkomsten tot bijstandsniveau.

Iedereen is nu in afwachting van de exacte invulling. Maar onder de huidige normen komt dit neer op het volgende:

Gezin                                      € 1.465,07 netto
Alleenstaande ouder             € 1.025,55 netto
Alleenstaande                        € 1.025,55 netto

Bron: Bijstandstarieven via Sociaalverhaal.com

U ontvangt dit bedrag voor een periode van 3 maanden, met een mogelijke verlenging van nog eens 3 maanden. U hoeft dit bedrag ook niet terug te betalen.

Voor de toekenning wordt – bij hoge uitzondering – niet gekeken naar het inkomen van uw partner of uw vermogen. Dit was een belangrijk struikelblok bij de reguliere aanvraag BBZ.

Uw gemeente zal verantwoordelijk worden voor de toekenning van het BBZ. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe dit in zijn werk zal gaan. Het is de verwachting dat hier komend weekend meer duidelijk over zal worden.

Naast de toekenning van de inkomensondersteuning is er een aanvullende BBZ regeling waar gisteren minder aandacht voor was. Dit betreft de mogelijkheid om een aanvullende lening (let op: deze zal u op termijn dus wel terug moeten betalen) van maximaal
€ 10.157,00 voor bedrijfskapitaal aan te vragen.

Hiervoor zal door de gemeente een versnelde procedure worden ingesteld. Ook hier is het nog niet bekend wat de verdere eisen zullen zijn en hoe de toekenning zal worden getoetst.

Het is de verwachting dat u hier toch “iets” van cijfers zal moeten kunnen overleggen. U doet er verstandig aan om hier vast voorbereidingen voor te treffen. Entrpnr kan u hierbij ondersteunen indien noodzakelijk.

Zodra er hierover meer bekend is, dan zullen wij u hierover informeren.

U kunt uitstel ontvangen voor het betalen van uw zakelijke belastingen waaronder loonbelasting en omzetbelasting (BTW).

Het is van harte aan te bevelen om dit z.s.m. te doen. Dit verzoek kan echter alleen gedaan worden door een onafhankelijke derde (boekhouder, accountant etc.).

Entrpnr kan dit voor u verzorgen. Ook wanneer u op dit moment nog geen klant bent bij Entrpnr.

Wanneer u onderstaand formulier invult, dan nemen wij z.s.m. contact met u op om e.e.a. voor u te organiseren.

Veel ondernemers hebben een financiering bij Qredits. Qredits is een samenwerking tussen banken en de overheid voor bedrijven en ondernemers die bij reguliere banken niet snel in aanmerking komen voor een financiering. Entrpnr is overigens officieel intermediair van Qredits.

Omdat de overheid betrokken is bij Qredits is ook Qredits betrokken in de oplossing. Alle klanten met een lopende financiering bij Qredits kunnen contact opnemen met Qredits om een uitstel aan te vragen op de aflossingen. Daarnaast wordt het rentetarief teruggebracht naar 2%.

U kunt hiervoor contact opnemen met Qredits via 0546-534080 of mailt u naar hulp@qredits.nl

Uiteraard kan Entrpnr u hier ook bij ondersteunen

Het is nog steeds mogelijk om een nieuwe financiering aan te vragen bij Qredits. U kunt dit doen via de financieringsspecialist van Entrpnr.

Het is wel de verwachting dat de doorlooptijd vanwege de Corona-crisis langer zal zijn dan normaal.

Om een regulieren kredietaanvraag bij Qredits in te dienen heeft u wel cijfers nodig (tenminste voorlopige cijfers over 2019).

Meer berichten

BBZ Update 1 – Nieuwe voorwaarden

Entrpnr doet haar best om u op dag basis geïnformeerd te houden met al het Corona-nieuws dat relevant is voor ondernemers. Op

Wat goed dat je een BTW alert wilt ontvangen. Nooit meer te laat met je belastingaangifte  en bovendien krijg je gratis tips!