Een jaarrekening laten opstellen?

Belasting

Blog

MKB

Ondernemen

Persbericht

Software

ZZP

Geschreven door:
Annelore-van-der-lint

Annelore van de Lint

Marketing Director

De jaarrekening: de plek waar alles samenkomt.

De jaarrekening is de financiële spiegel van je onderneming. De jaarrekening geeft de financiële status van jouw onderneming weer. Hiermee is de jaarrekening een belangrijke bron van informatie om risico’s in te schatten en belangrijke financiële beslissingen te nemen.

Het samenstellen van een jaarrekening is niet altijd even makkelijk. Het vereist specifieke kennis en behoorlijk wat tijd in beslag nemen. In deze blog geven we je een aantal tips.

De allerbeste tip is voor onze klanten: omdat wij jouw boekhouding dagelijks verwerken, is deze altijd up-to-date. Het leveren van een jaarrekening of voorlopige cijfers is voor ons dan ook een relatief eenvoudige klus. Wij leveren die perfecte jaarrekening wanneer jij die nodig hebt. Neem gewoon even contact met ons op.

Voor wie is de jaarrekening verplicht?

Bv’s, nv’s, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen zijn wettelijk verplicht om ieder boekjaar een jaarrekening en jaarverslag te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Zzp’ers, eenmanszaken en vof’s zijn dit niet verplicht maar zij moeten wel een jaarrekening maken voor de administratie en deze gebruiken bij het doen van de aangifte inkomstenbelasting.

Wat staat er in de jaarrekening?

Een jaarrekening geeft in grote lijnen weer de financiële gesteldheid van een onderneming aan in het betreffende boekjaar. De jaarrekening bestaat uit de balans, winst- en verliesrekening en de daarbij horende toelichting. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang, moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.

De balans

De balans geeft zicht op de staat van je onderneming op een bepaald moment (meestal 31 december). De balans toont het resultaat van de opeenvolgende veranderingen in bezittingen en schulden als gevolg van de ondernemingsactiviteiten.

De winst- en verliesrekening

De winst- en verliesrekening laat zien of je onderneming winst maakt of verlies lijdt. Het geeft een overzicht van de omzet en de kosten van je onderneming in dat jaar. Kleine ondernemingen hoeven geen winst- en verliesrekening te openbaren.

De toelichting

Hoe groter je bedrijf, hoe meer financiële informatie je zult moeten delen. De kleine onderneming hoeft in de toelichting alleen het aantal werkzame personen te vermelden en de manier waarop de balans is opgesteld. Bij een grotere rechtspersoon moet in de toelichting ook bijvoorbeeld de betalingen aan de directie worden vermeld. Daarnaast moeten grotere ondernemingen ook een jaarverslag en een controleverklaring deponeren.

Wat is een jaarverslag?

De jaarrekening is voor grotere ondernemingen vaak onderdeel van het jaarverslag waarin wordt teruggeblikt op de bedrijfsactiviteiten van het afgelopen jaar. Eenmanszaken en vof’s zijn niet verplicht een jaarverslag te maken.

Voor de inhoud van het jaarverslag zijn geen strakke regels. Het is voor veel bedrijven een visitekaartje dus het is verstandig om te zorgen dat het er aantrekkelijk uit ziet. Meestal bevat het jaarverslag een profiel van de organisatie, met daarin de visie, missie, doelstellingen en successen.

De jaarrekening zelf doen of uitbesteden?

Bedenk goed wat de voor- en nadelen zijn. Als je besluit om zelf de jaarrekening op te stellen, bespaar je de kosten voor de boekhouder of account. En door je te (moeten) verdiepen in de regels van de Belastingdienst, krijg je meer inzicht in mogelijke aftrekposten en gunstige investeringen. Bedenk daarbij wel dat het de eerste keer behoorlijk wat tijd zal kosten om alles zelf uit te zoeken en je altijd het risico loopt, dingen te missen.

Of de voordelen tegen de nadelen opwegen zal voor elk bedrijf anders zijn, en hangt af van de complexiteit van de boekhouding en de wettelijke structuur van de onderneming.

Wij kunnen je hoe dan ook adviseren!

Interesse? Neem contact met ons op!

Andere artikelen

Overstappen naar een nieuwe boekhouder in 8 stappen

Als ondernemer is het soms nodig om veranderingen door te voeren om de groei en efficiëntie van je bedrijf te […]

Meer lezen

Overstappen van boekhouder

Overstappen van boekhouder: wanneer, waarom en hoe?

Overweeg je om van boekhouder of accountant te veranderen omdat je niet tevreden bent? Dan zijn er enkele cruciale overwegingen […]

Meer lezen

Overstappen van boekhouder

Prinsjesdag 2023

Prinsjesdag: hier alvast een overzicht van de verwachte belastingwijzigingen en financiële maatregelen die ondernemers moeten kennen.

Meer lezen

Prinsjesdag 2023

Tegemoetkoming energiekosten energie-intensief mkb

Let op: de deadline om beroep te doen op de Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb (TEK) is 3 oktober aanstaande. Daarom […]

Meer lezen

TEK

De ene boekhouder is de andere niet: maak een slimme keuze voor jouw bedrijf

Niet alle boekhouders bieden dezelfde dienstverlening of hebben dezelfde expertise. Subtiele verschillen kunnen grote gevolgen hebben voor jouw onderneming.

Meer lezen

Boekhouders vergelijken

Appels en peren in de boekhouding (4): kosten boekhouding uitbesteden

Je kunt als ondernemer besluiten om je boekhouding zelf te doen met een boekhoudpakket of je kunt er voor kiezen je boekhouding uit te besteden aan een boekhouder. Aan deze keuzes hangt een verschillend prijskaartje. Wat het kost om je boekhouding uit te besteden bespreken we in deze blog.

Meer lezen

Boekhouding zelf doen of uitbesteden
Ga naar boven