MKB-uitdaging #2: het beheren van de cashflow

Annelore van der Lint

DELEN

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Interessante uitkomsten uit het MKB Business Barometer onderzoek van Exact. Hiervoor onderzocht een onafhankelijk ICT-onderzoeksbureau de zakelijke uitdagingen van het MKB. In deze serie blogs bespreken we een aantal van de uitdagingen in de financiële administratie. Deze week de nummer 2: het beheren van de cashflow.

Voor het MKB Business Barometer onderzoek van Exact onderzocht een onafhankelijk ICT-onderzoeksbureau de zakelijke uitdagingen van het MKB. Uit hun onderzoek naar de specifieke uitdagingen in de financiële administratie staat het op tijd laten betalen door klanten net als de voorgaande jaren, met stip op de eerste plaats. Op de tweede plaats staat het beheren van de cash flow, oftewel het in- en uitgaande verkeer aan geld.

Deze twee uitdagingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: als ondernemer heb je het binnenkomende geld van je klanten nodig om je rekeningen aan je eigen leveranciers te kunnen betalen. Daarom hieronder een aantal tips om de cash flow van jouw onderneming beter te beheren.

Gebruik boekhoudsoftware

Bij ons met stip op nummer 1 als beste tip: gebruik boekhoudsoftware. De financiële gezondheid van jouw onderneming valt en staat met een goede boekhouding. Deze geeft jou als ondernemer het inzicht in en overzicht op alles wat er in jouw onderneming gebeurt. Zo kun je altijd snel bijschakelen als dat nodig is en de juiste beslissingen nemen.

Natuurlijk kun je het overzicht van verzonden facturen en de status van de betalingen handmatig bijhouden. Maar dat kost tijd, discipline en de kans op fouten en slordigheden is groot. Met een boekhoudpakket en de hierbij horende betalingssystemen houd je veel beter zicht op je cashflow. Aanvullende functionaliteiten zoals crediteuren automatisering, software voor online inkoop en payment management helpen je de processen efficiënter in te richten en je cashflow te verbeteren.

Zorg dat je klant op tijd betaalt.

Dit hebben we ook al aangekaart in onze vorige blog. Kopzorg nummer 1 voor de Nederlandse ondernemer is het niet (op tijd) betalen van facturen door de klanten. Schroom je niet om achterstallige betalingen na te jagen. En teken je een overeenkomst voor een grote order of klus? Je kunt natuurlijk altijd alvast een aanbetaling vragen. Lees hier wat je nog meer kunt doen om te voorkomen dat klanten te laat of niet betalen.

Kijk naar je voorraden en je eigen rekeningen

Hoeveel bedrijfskapitaal heb je vastzitten in je voorraad? Niemand verkoopt graag nee, maar een té grote voorraad legt veel beslag op geld dat niet rendeert. Weet dus goed welke producten je verkoopt, tegen welke rendementen etc. en maak de berekeningen. Van een product dat je vier keer per jaar verkoopt, hoef je er geen tien van op de plank te hebben liggen. Dus koop in na verwachte vraag.

Ook kan het verstandig zijn om je eigen betalingen te spreiden en niet alles tegelijk te betalen. Plan je rekeningen in op basis van relevantie en factuurdatum. Zo heb je er weinig tot geen omkijken meer naar en is je cash uitstroom verspreid over de maand.  

 Maak een accurate liquiditeitsprognose

Een liquiditeitsprognose is een vooruitzicht van de inkomsten en uitgaven voor de komende twaalf maanden. Hierbij gaat het om wat er daadwerkelijk over de zakelijke bankrekening muteert. Belastingbetalingen of aflossingen van leningen bijvoorbeeld zijn weliswaar geen kosten, maar wel uitgaven waar je rekening mee dient te houden. Lees er hier meer over.  

Debiteurenbeheer uitbesteden

Het is niet voor iedere zzp’er of onderneming mogelijk om debiteuren te spreiden of een financiële buffer op te bouwen. En veel ondernemers hebben naast hun drukke werkzaamheden te weinig tijd over om aan actief debiteurenbeheer te doen.

Een zeer interessante oplossing is dan factoring. Je verkoopt de factuur tegen een fee aan de factormaatschappij. In dit geval leg je het risico van non-betaling bij de factormaatschappij neer. Zij nemen tevens het debiteurenbeheer over, zodat je klanten niet meer na hoeft te bellen over onbetaalde facturen. Daarnaast krijg jij je geld van de factormaatschappij al een aantal dagen na het indienen. In veel gevallen dus veel eerder dan van de klant, zodat je ook nog een financiële buffer kunt opbouwen.

Als wij jij kunnen helpen bij het managen van de cashflow, neem dan contact met ons op. En als je meer wilt weten over factoring, kun je hier terecht.

Meer berichten

Bekend van

CONTACT MET ENTRPNR? WIJ ZITTEN VOOR JE KLAAR: 085 0646 800

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar!
Tel: 085 0646 800

Niet zomaar een boekhouder…

Entrpnr Group B.V ©

Entrpnr Offices

Correspondence

Quick links

Nieuwsbrief