MKB-uitdaging #1: klanten op tijd laten betalen

Annelore van der Lint

DELEN

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Interessante uitkomsten uit het MKB Business Barometer onderzoek van Exact. Hiervoor onderzocht een onafhankelijk ICT-onderzoeksbureau de zakelijke uitdagingen van het MKB. In deze blog en de komende blogs bespreken we een aantal van de uitdagingen in de financiële administratie. Deze week (zoals in voorgaande jaren) met stip op nummer 1: klanten op tijd laten betalen.

Voor het MKB Business Barometer onderzoek van Exact onderzocht een onafhankelijk ICT-onderzoeksbureau de zakelijke uitdagingen van het MKB. Uit hun onderzoek naar de specifieke uitdagingen in de financiële administratie staat het op tijd laten betalen door klanten net als de voorgaande jaren, met stip op de eerste plaats. Volgens het onderzoek is 11% van de uitstaande facturen achterstallig. Verder blijkt dat 13% van de uitstaande facturen helemaal niet betaald gaat worden. Dat betekent volgens de analyse van Exact een schadepost die kan oplopen tot €12.9 miljard. Ook bij onze klanten is het niet of niet op tijd betaald krijgen, een flinke hoofdbreker. Gelukkig is er wel iets aan te doen.

Wees duidelijk

Allereerst is het belangrijk om vooraf goede afspraken te maken over de werkzaamheden en het prijskaartje dat daar aan hangt. Wees duidelijk wat wel en niet bij de prijs is inbegrepen en hoe je eventuele extra uren en kosten in rekening gaat brengen. Het is aan te raden om als de uiteindelijke prijs dreigt af te gaan wijken van wat je oorspronkelijk met je klant hebt afgesproken, dat eerst te bespreken voordat je de kosten gaat maken. Zo voorkom je achteraf discussie en mogelijke weigering van betaling.

In stappen factureren

Vooral bij grote projecten kan het verstandig zijn om de werkzaamheden in fases te laten afrekenen. Zo kun je deelfacturen sturen waardoor de betalingen voor de klant overzichtelijk zijn. En zo heb jij als ondernemer een stok achter de deur als een deelfactuur niet wordt betaald: je kunt dan de verdere werkzaamheden stilleggen tot dat er betaald is.

Automatisering

Soms ben je misschien zo met ondernemen bezig, dat je geen tijd hebt om te factureren en al helemaal niet om de wel of niet betaling in de gaten te houden. Als je de administratie (bij ons) automatiseert, gaat facturering grotendeels vanzelf. De goedgekeurde offerte wordt automatisch omgezet naar factuur en uitgestuurd zonder dat je daar veel omkijken naar hebt. En mocht betaling te lang op zich laten wachten, dan stuurt het systeem automatisch een betalingsherinnering.

Factoring

En wil je helemaal zeker zijn dat je betaald word, dan kun je de facturen ook “verkopen” aan een factoringbureau. Hoe dat in z’n werk gaat, lees je hier.

Meer berichten

Bekend van

CONTACT MET ENTRPNR? WIJ ZITTEN VOOR JE KLAAR: 085 0646 800

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar!
Tel: 085 0646 800

Niet zomaar een boekhouder…

Entrpnr Group B.V ©

Entrpnr Offices

Correspondence

Quick links

Nieuwsbrief