Google Ads: een reclame campagne voor ieder budget

Gabriel Kleijn

DELEN

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Ook voor ondernemers met een beperkt promotie of marketingbudget zijn er meerdere mogelijkheden om reclame te maken. Met online advertenties via Google of social media kun je heel gericht en voor een budget dat past bij je eigen portemonnee jouw doelgroep bereiken. Gabriel Kleijn, Google Ad specialist bij Entrpnr, legt uit hoe dat werkt.

Advertenties in kranten en tijdschriften of reclamefilmpjes op de televisie hebben één groot nadeel: ze zijn heel erg duur. Dat komt vooral doordat ze een groot publiek bereiken waar voor jou hoogstwaarschijnlijk een hele boel mensen tussen zitten, die niet zijn geïnteresseerd in jouw aanbod. Zo betaal je heel veel geld voor exposure die jou niets oplevert.

Online werkt dat anders. Online advertenties kun je zo instellen dat deze alleen worden getoond aan mensen die waarschijnlijk wél in jouw producten en services zijn geïnteresseerd. Bovendien kun je deze mensen met online adverteren op verschillende apparaten — desktops, laptops, tablets en smartphones – en plekken, websites en social media kanalen- bereiken. Ook kun je direct zien of deze mensen wel of niet op je advertentie hebben geklikt. Je kunt zelf instellen hoe duur jouw advertentie mag zijn en hoe vaak deze getoond moet worden.

Dat gaat echter allemaal niet vanzelf. Voor het inrichten van een efficiënte Google Ads campagne moet je wel even gaan zitten. Hieronder bespreek ik drie belangrijke elementen.

Doelgroeptargeting: de juiste mensen bereiken

Doelgroeptargeting maakt het mogelijk dat alleen die mensen die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod, de advertenties te zien krijgen. Deze doelgroeptargeting vindt plaats op basis van specifieke interesses, intenties en demografische gegevens die worden ingeschat door Google. Mogelijke filters zijn bijvoorbeeld:

  • Affiniteit: gebruikers worden getarget op basis van hun passies, gewoonten en interesses;
  • In-market: gebruikers worden getarget op basis van hun recente koopintentie;
  • Klantenmatch: gebruikers worden bereikt op basis van de CRM-gegevens van je bestaande klanten;
  • Vergelijkbare doelgroepen: gebruikers worden bereikt op basis van de interesses van je bestaande websitebezoekers of bestaande klanten.

Verder kun je bij het bepalen van waar en aan wie je advertenties getoond worden nog denken aan:

  • Advertentielocatie;
  • Leeftijd, locatie en taal van je potentiële klanten;
  • Dagen, tijden en frequentie dat je advertenties worden weergegeven;
  • Apparaten.

Zoekwoorden: wanneer word je zichtbaar

Nadat de doelgroepen zijn bepaald, is het belangrijk om tot een selectie te komen van woorden of zinsdelen die relevant zijn voor jouw producten en services. Deze zoekwoorden zijn triggers die worden gebruikt om je advertenties weer te geven wanneer klanten naar deze termen zoeken of relevante websites bezoeken.

Om tot een volledig overzicht van relevante zoekwoorden te komen, raad ik je sterk aan om een van de beschikbare (gratis) zoekwoorden-tools te gebruiken.

Kosten beheren

Een Google Ads campagne past bij ieder budget. Jij bepaalt zelf hoe en wanneer je jouw geld besteedt en er is geen minimumbedrag. Je stelt zelf in hoeveel je per maand, per dag en per advertentie uit wil geven en je betaalt pas als er iemand op je advertentie klikt.

Een pakkende advertentie schrijven

Onderschat het belang van een goede advertentie niet. Je hebt maar één plaatje en een paar woorden tot je beschikking om iemands aandacht te trekken en hem of haar te verleiden op jouw advertentie te klikken. Aan de andere kant wil je er ook voor zorgen dat alleen díe persoon op jouw advertentie klikt, die ook daadwerkelijk geïnteresseerd is. Anders betaal je voor een klik waar je niets aan hebt.

Een paar tips: stem dus tekst en plaatje goed af bij wat je aanbiedt. Zorg altijd voor een “call to action”, gebruik de belangrijkste zoekterm uit de betreffende advertentiegroep in de zichtbare URL en  gebruik krachtige termen als “gegarandeerd”, “tijdelijk”, “betrouwbaar”, “uniek”, “direct”.

Een campagne starten

Een succesvolle Google Ads campagne begint dus met het nauwkeurig bepalen van je doelgroep en het vinden van de juiste zoekwoorden. Daarna zul je pakkende tekstadvertenties moeten ontwikkelen.

Dit kun je allemaal prima zelf doen, maar ik kan jou daar ook bij helpen. Wij schrijven dan meerdere tekstadvertenties op basis van onze ervaring en jouw input zodat we de juiste boodschap overbrengen naar je doelgroep.

Als de campagne eenmaal gestart is, blijven we de campagnes monitoren en bijwerken. Dit betekent dat we doorlopend biedingen aanpassen, zoekwoorden toevoegen of verwijderen, nieuwe advertenties plaatsen of bijwerken en indien nodig,  doelgroepen uitbreiding. Zo blijven we de beste resultaten voor jouw campagne te boeken.

En als het nodig is, adviseren we jou ook over hoe je jouw website kunt aanpassen om commercieel nog sterker te worden. Interesse? Neem vooral contact met ons op.

Meer berichten

Bekend van

CONTACT MET ENTRPNR? WIJ ZITTEN VOOR JE KLAAR: 088 374 9249

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar!
Tel: 088 374 9249

Nier zomaar een boekhouder…

Entrpnr Group B.V ©

Entrpnr Offices

Correspondence