fbpx

Eindelijk! Er komt beweging! (maar voor velen valt het toch tegen…)

Entrpnr

Entrpnr

Entrpnr. Voor ondernemer die doelgericht zijn en passie voor het vak hebben. Wij gaan verder wanneer andere stoppen.

DELEN

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Het lijkt al weer even geleden, maar het was pas 17 maart jongstleden dat de regering haar pakket aan noodmaatregelen presenteerden. Eindelijk, tien dagen later, gaan de eerste regelingen de lucht in. 

Toegegeven: voor de overheid is dit proces met lichtsnelheid voor elkaar gemaakt. Nu zal het vooral spannend worden hoe snel de overheid de uitvoering voor elkaar weet te krijgen. 

Voor velen zullen de aangeboden regelingen een prima manier zijn om deze crisis te overleven, maar de eerste teleurstellingen over de uitsluitingen op de aangeboden regelingen zijn er ook. 

We zetten de regelingen hieronder nog even voor u op een rijtje. Zoals altijd: een overheidsregeling is altijd te herkennen aan de afkortingen. We hebben nu de TOGS, de TOZO en de NOW. De regering heeft een uitleg van deze regeling verzonden in een nieuwe brief aan de Tweede Kamer. Deze brief kunt u hier vinden.

De TOGS is de regeling die veel mensen zullen herkennen als de “de 4.000 euro regeling”.
Dit bedrag zal als eenmalige gift beschikbaar gesteld worden aan ondernemers uit sectoren die extra hard getroffen zijn door verplichte overheidsmaatregelen.
Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan de verplichte horeca-sluiting, kappers, schoonheidsspecialisten etc. 

De toekenning van deze vergoeding gaat op basis van uw sectorcode. Dit is een code die de Kamer van Koophandel toekent aan uw onderneming. Belangrijk is ook dat het moet gaan om uw hoofdsectorcode. Hiermee wordt bedoeld dat wanneer u meerdere bedrijfsactiviteiten heeft, de code geldt voor de activiteit die door de KVK als hoofdactiviteit is vastgelegd. 

De lijst van sectoren die in aanmerking komen voor deze eenmalige vergoeding (gift) kunt u hier vinden. Onderaan deze pagina staat een tool waarbij u na het invullen van uw KVK-nummer uw eigen sectorcode te zien krijgt. U kunt dit ook bekijken op de website van de KVK

Er zijn wel een aantal spelregels die momenteel voor het nodige chagrijn zorgen. De kleine lettertjes, om het zo maar te stellen. 

Een van de belangrijksten hebben we hierboven al genoemd. Dit betreft dat je alleen in aanmerking komt als de hoofdactiviteit overeenkomt. In de praktijk hebben veel ondernemers meerdere activiteiten op hun KVK inschrijving staan en het wil niet per definitie zo zijn dat de getroffen activiteit ook altijd als hoofdactiviteit staat genoemd. In dit geval kom je niet simpelweg niet in aanmerking. 

Een ander belangrijke voorwaarde is dat bedrijven die vanuit huis uit werken zijn uitgesloten van de regeling. Hier zit volgens ons wel een probleem: vooral binnen de persoonlijke verzorging (kappers, schoonheidsspecialisten etc.) zijn er velen die werken vanuit een verbouwde garage of bijkeuken. Deze gehele groep is dus uitgesloten voor deze compensatie. De horeca is hier dan overigens wel een uitzondering op. Oftewel: woon je boven je restaurant of café, dan kom je wel in aanmerking voor deze compensatie. 

Daarnaast moet je minimaal € 4.000,00 schade verwachten en minimaal € 4.000,00 aan vaste lasten hebben tussen 16 maart en 15 juni 2020. U moet er serieus rekening mee houden dat u dit (achteraf) zal moeten gaan aantonen. De overheid geeft aan dat ze dit ook zullen gaan controleren. Er is ook een periode van 5 jaar afgesproken waarbinnen de overheid dit bedrag mag terug vorderen wanneer later blijkt dat u deze uitkering onterecht heeft ontvangen. 

Een andere voorwaarde is dat u een bankrekening moet hebben op naam van uw bedrijf. U mag dus geen privé rekening opgeven. Een zakelijke bankrekening kunt u snel aanvragen bij Knab of Bunq

Een volledig overzicht van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de TOGS kunt u hier vinden. 

Wanneer u voldoet aan de voorwaarden, dan kunt u de regeling hier aanvragen. Let op: uw aanvraag moet uiterlijk 26 juni 2020 binnen zijn bij de overheid. 

Als ondernemer kunt u gebruik gaan maken van deze TOZO regeling. Deze regeling is gebaseerd op de BBZ (Besluit Bijstand Zelfstandigen) en bestaat uit twee onderdelen:

  1. Aanvulling bestaansminimum
    U kunt een tijdelijke aanvulling op uw inkomen aanvragen. Dit gaat om een aanvulling tot € 1.050,00 netto voor alleenstaanden en € 1.500,00 netto voor gehuwden/samenwonenden.
    Deze uitkering kan aangevraagd worden voor een periode van 3 maanden (maart, april, mei). Deze uitkering betreft een gift, deze hoeft u niet terug te betalen.

    Let op: Deze regeling is niet alleen voor ZZP’ers, maar ook voor DGA’s (B.V. met meer dan 51% van de aandelen).


  2. Overbruggingskrediet
    Het tweede deel van deze regeling betreft een overbruggingskrediet van € 10.000,00.
    Dit is een lening en moet u dus wel terugbetalen. Het rentepercentage is vastgesteld op 2% en u begint pas met aflossen vanaf januari 2021. 

Deze regeling kunt u aanvragen bij uw gemeenten. De meeste gemeenten bieden inmiddels de mogelijkheid om een aanvraag te doen via een online aanvraagformulier. 

De Rijksoverheid heeft een werkinstructie afgegeven, maar de toetsing en goedkeuring gebeurt via de gemeente. Hierdoor kan het zijn dat dat er in details toch verschillen zullen zijn in de procedure. 

De richtlijn stelt op dit moment dat er geen sprake zou moeten zijn van vermogenstoets, levensvatbaarheidsonderzoek of partnerinkomenstoets.

Desalniettemin merken wij toch dat de gemeenten diverse onderliggende stukken van u vragen. Wij merken dat er veelal om de volgende stukken wordt gevraagd: 

  • Laatste aangifte inkomstenbelasting;
  • Jaarcijfers (Balans en winst- en verliesrekening) over 2019;
  • Tussentijdse cijfers (Balans en Winst- en verliesrekening) over 2020. 

Het is nog niet helemaal duidelijk en het kan per gemeente verschillen voor welk onderdeel van de regeling welke stukken nodig zijn. Wij vermoeden dat, wanneer u alleen in aanmerking wil komen voor de aanvulling bestaansminimum, de aangifte inkomstenbelasting voldoende zal zijn. Bij de beoordeling aanvraag overbruggingskrediet zullen de jaar- en tussentijdse cijfers noodzakelijk zijn. 

Wanneer u hulp nodig heeft bij het indienen van uw aangifte inkomstenbelasting of het produceren van uw jaar- en/of tussentijdse cijfers kan Entrpnr u hierbij ondersteunen. 

Neemt u hiervoor direct contact met ons op.

De NOW wetgeving is voor veel ondernemers die te maken hebben met personeel een belangrijke oplossing. De details omtrent deze wetgeving vind u hier.

In het kort komt het hier op neer: wanneer u personeel in dienst heeft en u verwacht een omzetdaling, dan kunt u hier ondersteuning voor aanvragen. Afhankelijk van de omzetdaling krijgt u een percentage van uw loonkosten vergoed.

Het UWV zal de aanvragen voor deze regeling gaan behandelen. Op dit moment werkt de overheid aan een speciaal portal waar u dit aan kunt vragen. In de brief die de regering gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, is aangekondigd dat dit portal de komende week online zal komen.

U kunt op dit moment al uitstel aanvragen bij de Belastingdienst voor het betalen van uw zakelijke belastingen. Hiervoor moet een verklaring worden meegezonden door een “onafhankelijke derde”, zoals een accountant of een boekhouder. Indien gewenst kan Entrpnr dit voor u verzorgen.

De overheid heeft de voorwaarden voor een borgstellingskrediet verruimd. Dit wil zeggen dat u een lening af kunt sluiten bij uw zakelijke huisbankier en dat de overheid voor een groot deel garant staat.

Ondanks dat dit een ruimhartige maatregel is van de overheid, levert dit in de praktijk nog wel de nodige problemen op. Om te beginnen moet u bankieren bij een systeembank. (ABN AMRO, Rabobank, ING etc). Andere banken die veel gebruikt worden door ondernemers, zoals de KNAB of de BUNQ, hebben geen kredietfaciliteit en vallen op dit moment dus buiten de regeling.

Daarnaast moet u beschikken over een zakelijke rekening. Ook dit is soms lastig omdat, met name ZZP’ers, ondernemen vanaf hun privé rekening.

Tot slot proberen banken hier momenteel middels een versnelde procedure snel duidelijkheid te geven omtrent de mogelijkheden. Ondanks de garantstellingen van de overheid dient u in de meeste gevallen wel te beschikken over (jaar)cijfers en prognoses. Indien u hier hulp bij nodig heeft kan Entrpnr u hierbij ondersteunen. 

Het grootste probleem zit hem momenteel in de enorme stroom ondernemers die gebruik proberen te maken van deze regeling. Afgelopen dagen liepen de telefonische wachtrijen bij de banken op tot langer dan 1,5 uur.
.

Bestaande klanten van sociaal-geldverstrekker Qredits krijgen ontvangen een rentekorting en aflossingspauze.

Om hiervoor in aanmerking te komen kunt u rechtstreeks contact opnemen met Qredits. 

Om ondernemers wat meer lucht te geven tijdens de Coronacrisis, heeft de Nederlandse Vereniging van Banken vanmorgen bekend gemaakt dat ondernemers voor een periode van 6 maanden geen aflossingen hoeven te doen aan de bank.

Het gaat dan om de z.g. systeembanken (ABN AMRO, ING, Rabobank, de Volksbank, Triodos en BNG Bank) en financieringen met een maximum van € 2,5 miljoen euro. 

Heb je een lopende financiering bij één van deze banken en heb je uitstel nodig op de aflossing? Neem dan direct contact op met je huisbank om dit te realiseren. 

De bekendmaking van de NVB kan je hier terugvinden

Wanneer je jouw persoonlijke hypotheek hebt lopen bij de ABN-AMRO bank en je kunt deze op dit moment niet betalen, dan kan je de betalingen tijdelijk laten “pauzeren”. 

ABN AMRO heeft aangegeven dat ze voor alle klanten een uitstelmogelijkheid aanbieden van 3 maanden. Meer over deze regeling kunt u hier lezen.

Andere banken hebben op dit moment nog geen algemene regelingen aangekondigd, maar zij nodigen klanten die in de problemen komen wel uit om rechtstreeks contact op te nemen voor een oplossing. Het is onze verwachting dat u op dit moment kunt rekenen op vergelijkbare oplossingen als bij ABN-AMRO. 

Veel ondernemers hebben juridische vragen over de gevolgen van het Corona-virus. Vaak gaat dit vooral over het betalen van vaste lasten en de juridische implicaties van contracten. 

Als Entrpnr kunnen wij u van harte de Q&A aanbevelen van het gerenommeerde kantoor Holla Advocaten. In deze Q&A kunt u veel informatie terugvinden over allerhande juridische zaken die betrekking hebben op de gevolgen van het Corona-virus en ondernemerschap. 

U kunt deze Q&A hier vinden. (Link: https://www.holla.nl/coronavirus/)

Entrpnr is gespecialiseerd in het ondersteunen van ondernemers met financiële problemen. Voor veel van deze mensen is het een extra spannende en stressvolle periode. 

In veel gevallen is het spreekwoordelijke kaartenhuis met veel aandacht en precisie langzaam weer opgebouwd, maar is het allemaal nog niet heel erg stabiel. Nu inkomsten geheel of gedeeltelijk wegvallen komt alles weer onder druk te staan. De rol van incassobedrijven en gerechtsdeurwaarders is nu dus cruciaal. 

De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat de reactie op dit moment nogal tegenvalt. Waar je zou verwachten dat enige ruimhartigheid op dit moment op zijn plaats is, ligt de beslissing hiertoe in de meeste gevallen niet bij de deurwaarder, maar bij de opdrachtgever. 

Ondanks dat de meeste deurwaarders hun opdrachtgevers verzocht te hebben “terughoudend” te zijn, gaat men door op het moment dat de opdrachtgever hierom vraagt. 

Rechtbanken zijn grotendeels gesloten, maar men gaat ook nog door met (spoedeisende) beslagleggingen. Hier kunt u meer lezen over wat rechtbanken op dit moment nog wel of niet doen.

Gelukkig is er ook goed nieuws te melden! De Tweede Kamer heeft de afgelopen tijd uitvoerig gesproken met verschillende verhuurdersorganisaties en brancheverenigingen. Uit deze gesprekken is besloten dat huurders die door de Corona-crisis hun huur niet meer kunnen betalen, tijdelijk niet uit huis gezet kunnen worden. Daarnaast wordt het ook mogelijk om tijdelijke huurcontracten te verlengen in deze periode. bekijken

Meer berichten

Entrpnr verwelkomt Visma Group als nieuwe eigenaar boekhoudplatform Yuki

Zeewolde, 4 augustus 2020 – Visma maakt vandaag bekend dat zij all-in-one-boekhoudplatform Yuki heeft overgenomen. Al eerder werden Visionplanner, leverancier van softwaretools voor onder andere jaarrekeningen, belastingaangiften en liquiditeitsprognose, en HR & payroll-leverancier Nmbrs door de Noorse softwaregroep overgenomen. Met

Je kent ons van

De afgelopen tijd waren we onder andere te lezen in

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

We sturen geen spam dat beloven we.

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar! Tel: 088 374 9249

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar!
Tel: 088 374 9249

Niet zomaar een online boekhouder voor het MKB. Boekhoudkantoor met kantoren in Zeewolde en Rotterdam

Entrpnr Group B.V ©

  • Wagonette 2a
  • 3897 AD Zeewolde
  • kvk: 73919349

Entrpnr Offices

  • Franz Zieglerstraat 10
  • 1087 HN Amsterdam
  • Lichtenauerlaan 102-120
  • 3062 ME Rotterdam
  • Wagonette 2a
  • 3897 AD Zeewolde

Correspondence

  • Postbus 1252
  • 3890 BB Zeewolde
  • Tel: 088 374 92 49

Snel naar

Contact

Wat goed dat je een BTW alert wilt ontvangen. Nooit meer te laat met je belastingaangifte  en bovendien krijg je gratis tips!

×

Hallo!

Op dit moment zitten de volgende medewerkers voor u klaar om te chatten via WhatsApp. Of stuur een e-mail naar support@entrpnr.nl

× Hoe kan ik u helpen?