Contactopnemen

Onze specialisten staan voor je klaar.

Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 22:00

Goede voornemens #1: Beter communiceren met je klanten

Annelore van der Lint

DELEN

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Als ondernemer wil je natuurlijk de allerbeste dienst of het beste product leveren aan je klanten. Je levert vakwerk en de beste service. Maar er zijn meer manieren om de relatie met je klant te verstevigen. Ook door goede communicatie kun jij als ondernemer verschil maken. Daarom in deze blogs een aantal tips om de communicatie met jouw klanten te verbeteren.

Eerst maar even de open deuren. Zorg dat je ook via je communicatie een goede indruk maakt:

  • Schrijf duidelijk en zonder spelfouten.
  • Reageer snel op berichten: laat klanten niet wachten maar laat ze zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn.
  • Maak duidelijke afspraken: leg verwachtingen en volgende stappen zo duidelijk mogelijk vast.
  • Houdt klanten op de hoogte: als er iets verandert in de planning of afspraken, geeft dit (met de reden) dan zo snel mogelijk door.
  • Wees duidelijk en beleefd: ook in slecht nieuwsgesprekken (zie ook stukje over betalingen).

Een aantal dingen liggen misschien wat minder voor de hand, maar kunnen wel een enorm verschil maken.

Weet wat je klant wil

Net als in iedere relatie is inzicht en begrip de basis van succesvolle communicatie. Een tevreden klant is een klant die zich gehoord en begrepen voelt. Luister daarom goed naar je klant en kom erachter waar jouw klant behoefte aan heeft. Zodra je weet wat je klant wilt, kun je daarop handelen en jouw diensten of producten erop aan laten sluiten. Je zult zien dat de klanttevredenheid snel stijgt.

Neem klachten serieus

Communicatie met klanten zal niet altijd even positief zijn. Maar ook een klacht hoeft niet het einde van een klantrelatie te zijn. Neem klachten altijd serieus en probeer er zo goed mogelijk achter te komen wat er precies fout is gegaan. Denk daarbij in oplossingen en bekijk en bespreek met de klant de mogelijkheden om het probleem op te lossen. Bedenk altijd dat duidelijke communicatie en persoonlijke aandacht het verschil kunnen maken.

Communicatie rondom betalingen

Zeker als het gaat om betalingen is het belangrijk dat je schriftelijke berichten (e-mails, betalingsherinneringen, aanmaningen en betalingsregelingen) altijd duidelijk zijn. Verwijs daarom zo veel mogelijk naar eerdere correspondentie en vermeld in ieder geval factuurnummer en factuurdatum en de dienst of het product waarvoor betaald moet worden en de betalingstermijn.

Als betaling uitblijft, zul je de klant moeten gaan vragen de openstaande factuur te betalen. Het is belangrijk dat hiervoor de juiste toon wordt gevonden. Bekijk eerst even of je kunt uitvinden waarom de klant niet heeft betaald. Is de factuur naar het goede adres gestuurd? Ligt er nog een klacht die eerst op gepakt moet worden? Als je geen reden kunt vinden, benader dan je klant, het liefst direct via de telefoon (een email is makkelijker te negeren) om na te gaan of er wellicht toch een reden is die je over het hoofd hebt gezien.

Een paar tips voor een prettig gesprek:

  • Ga niet meteen in de aanval: vraag eerst of de dienst of product naar tevredenheid is geleverd.
  • Als er geen klachten zijn, geef dan aan dat er nog geen betaling is ontvangen en vraag of de klant dit in de administratie kan nakijken. Meestal is dit genoeg aanleiding voor de klant om direct te betalen.

Meer berichten

CONTACT MET ENTRPNR? WIJ ZITTEN VOOR JE KLAAR: 085 0646 800

CONTACT MET ENTRPNR? Wij zitten voor je klaar!
Tel: 085 0646 800

Niet zomaar een boekhouder…

Entrpnr Group B.V ©

Correspondence

Entrpnr Offices

Boekhouding

Entrpnr richt de administratie compleet in en beheert deze voor je. Alles van a tot z geregeld.

Factoring

Liquiditeit is de belangrijkste voorwaarde voor de groei van jouw onderneming.

Marketing

Wil je jouw merk versterken? Gevonden worden? Meer leads genereren?

Legal

De juristen van Entrpnr Legal nemen al je juridische zorgen uit handen, leveren praktisch advies,

Asian markets

We kijken verder dan de Nederlandse markt. Entrpnr Asian Markets helpt je daarbij

Tarieven

Duidelijke maandtarieven voor onze dienstverlening

Onze specialisten staan voor je klaar op werkdagen van 09:00 tot 22:00

Offerte aanvragen

Stuur een chat

VideoCall inplannen

Stuur een Email

Gratis advies?
Neem nu contact op